Během Vánoc v roce 2012 (během dnů 24. - 26.12) vyjížděli policisté cekem k 298 dopravním nehodám. O rok později k 341 nehodám, loni na Vánoce zaznamenali strážci zákona dokonce 355 karambolů.
Příčin je mnoho: špatný technický stav vozidla (nekvalitní pneumatiky), podcenění stavu vozovky, v některých případech, samozřejmě, také alkohol, byť třeba jen takzvaný zbytkový. V neposlední řadě bývá ale častým důvodem problémů na silnici zdravotní stav řidiče. Především zrak hraje za volantem nezanedbatelnou roli. Lesklá a namrzlá vozovka, odrazy protijedoucích aut a brzké stmívání. To jsou faktory, které komplikují ostré vidění i zcela zdravým jedincům. Přesto stovky řidičů sedají za volant se špatným zrakem.
Opilý nebo krátkozraký řidič? Výsledek je podobný
„Každý řidič by měl mít v pořádku všechny zrakové funkce - zrakovou ostrost, zorné pole, schopnost vidět i za snížené viditelnosti, barevné vidění, dostatečnou citlivost na oslnění protijedoucím vozidlem a 3D vidění,“ říká MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize, a připomíná: „Každý řidič by měl podstoupit alespoň jednou do roka pravidelné oční kontroly s rozkapáním zornice - tedy vyšetření v cykloplegii.“
Zhoršený zrak můžeme totiž často úplně přehlédnout. Někteří lidé ztratí až 50% vidění, aniž by si všimli jakékoli změny. Na tuto problematiku upozorňovala již dříve prezidentka Sdružení optometristů ČR Ivana Urválková. Podle ní se taková zraková vada za volantem rovná stavu, jako při požití návykových látek.
Řidič se zhoršeným zrakem vybočuje podle dopravních expertů z jízdního pruhu až o 62 % častěji než řidič se správně zkorigovaným zrakem. Některým dělá problém správně rozeznávat dopravní značení. Sekunda za volantem je při tom velmi dlouhá doba. Při rychlosti 60 km/hod řidič ujede téměř 17 metrů, při 90 km/hod až 25 metrů, jak udávají dopravní experti.
Desítky metrů poslepu
Každý řidič by měl mít ostré vidění do dálky i do blízka. Neustále musí sledovat dění před sebou i na krajnicích a zároveň kontrolovat údaje na palubním počítači. Pokud má řidič neléčenou nebo špatně zkorigovanou oční vadu, vystavuje se velmi riskantním momentům.
„Při pohledu na palubovou desku potlačuje řidič vnímání dění na silnici. Až po zpracování informace o rychlosti se zrak vrací zpět do původního postavení. Dobu trvání tohoto procesu ovlivňuje velké množství faktorů, mezi které patří věk, kondice, pozornost či zkušenost řidiče. V průměru tento proces může trvat 0,5-3 sekundy. Při jízdě v rychlosti 100 km/ hod vůz ujede 14- 83 metrů a při rychlosti 160 km/ hod ujede 22- 133 metrů,“ upozorňuje MUDr. Valešová.
Špatné dioptrie způsobují únavu
Pokud ale za volant usedne řidič s nezkorigovanými dioptriemi, hrozí mu tzv. astenopické potíže - horší soustředění, bolest hlavy, únava očí a zhoršené vidění. „Zejména řidiči by neměli podceňovat pravidelné preventivní prohlídky očí,“ varuje MUDr. Valešová a uzavírá: „Krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus lze jednoduše vyřešit dioptrickými brýlemi, kontaktními čočkami nebo šetrným odstraněním dioptrií femtosekundovým laserem nebo nitrooční operací.“